Thursday, March 12, 2009

sedikit tentang cinta

Bab ni agak sensitif sebenarnya bagi saya, tapi tak tau la, rasa macam nak tulis je.

mencari cinta

Saya masih teringat kata-kata seorang 'brother' ni masa saya kerja 'part time' lepas SPM. "usaid kalau kau nak cari awek, cari cepat skit lepas dapat masuk U nanti, sebabnyer, benda ni macam piramid,besar kat bawah,keatas semakin kecil, 1st year 'chance' die besar, tapi bile dah ke tahun-tahun yang seterusnya, 'chance' dia semakin mengecil,pastu bile ko dah kerjr nanti, lagi lah susah". saya betul kan aja.Hmm.logik ke tak, saya pun tak tahu.

Masa tahun pertama di Matrik UIA, perasaan untuk mencari ni agak tinggi la, sebabnya member-member keliling semua ada 'ceweknya', terasa macam alien sebab hanya diri ini sorang yang duk meny'ingle', so adalah sikit-sikit usaha mencari tu (maleh nak citer). Cari punya cari, sorang pun tak tersangkut, takperla. Mungkin ada hikmah yang baik dekat situ.

merdekakan cinta mu

Seorang pensyarah saya, Dr Ramizah ada berkata, kalau kita tak luahkan perasaan kita pada orang, macam mana orang tu nak tahu isi hati kita. Lainlah kalau kita ada kuasa dalaman ke yang membolehkan kita berinteraksi secara ghaib.haha.Bagi saya. kita berhak untuk jatuh cinta pada sesiapapun, dan kita tidak berhak untuk untuk menghalang sesiapa pun untuk jatuh cinta kepada kita.Tetapi kita juga berhak untuk membuat penilaian untuk memilih sesiapa pun jangan risaula, sebab hak ini di jamin dalam Perlembagaan.(haha.betul ke). Jadi bebaskan lah cinta, dari duk bersarang kat dalam diri tu.

Antara persepsi dan perasaan

Baru-baru, saya ada terbaca dalam surat khabar, tentang sebuah penemuan terbaru saintis. Mereka menemukan entiti 'cinta' itu di temui di otak, bukan di hati. Kalau betul lah apa yang ditemukan tu, cinta itu sebenarnya adalah apa yang kita fikirkan, dan bukanlah apa yang kita rasakan. Jadi, cinta itu adalah persepsi, yang terhasil dari penilaian akal, dan bukanlah perasan yang timbul daripada hati.Hmm.ntah la.

Salurkan cinta ke jalan yang sepatutnya

Cinta itu adalah naluri. cakaplah pada sesiapa pun, mesti ada perasaan ni. Tak salah untuk jatuh cinta, tapi persoalannya, salahkah bercinta?. Setiap orang ada pendapat masing-masing. Tetapi bagi saya, tidak salah bercinta, tapi yang salahnya adalah saluran kepada cinta tersebut. Kalau salurannya, duk berkepit 24 jam, sms sampai terkeluar benda2 yang tak sepatutnya, atau sampai ketahap melakukan benda-benda yang tak sepatutnya, maka jadilah perkataan salah bercinta. Kalau dah sampai ketahap ini, bukan lagi menyemarak kan cinta, tapi mengikis cinta sebenarnya. Lama-kelamaan jadilah pepatah, habis madu sepah di buang. masa tu, sapa yang susah.

Kesimpulannya, selaku orang dewasa yang dikurniakan akal yang sempurna, fikirkan lah jalan yang sepatutnya untuk menyalurkan cinta mu. Menghalang cinta, mungkin bukan sesuatu yang bijak, tapi melayan cinta, juga perlu berhati-hati.

1 comment:

  1. Sewaktu remaja, cinta tu perlu hadir bersama2 iman. Kalau tidak, hanyut.

    View Profile: Rantong™

    ReplyDelete