Monday, March 23, 2009

Antara aku, batu dan Tuhan

Antara aku ,batu dan Tuhan

Pagi ahad miggu lepas, waktu yang biasanya saya menghabiskan di atas katil, di habiskan di atas sebuah bukit..

Malam sabtu

Lebih kurang pukul 12, Aiman@mang hantar sms 'pagi esok jom panjat bukit, dekat je, dekat belakang uia,nak' follow' tak'. Hati memang tak nak pergi, mengenangkan 'assignment' yang bersepah, ditambah pula dengan test planning hari isnin..Hmmh, takpe la, pegi je la'.Lalu reply, 'aku on jer,ni kira praktis nak panjant kinabalu la ni (kitorang plan nak panjat kinabalu, lepas short sem ni, Insya-Allah'. Mang reply balik, 'Lebih kurang la, pelan2 kayuh beb'. Tapi malam tu tidur lewat gak, sebab ingat setakat bukit biase jer. Korang tengok la nanti.

Pagi Ahad

Selepas bersiap, lebih kurang pukul 8.00 pagi kitorang bertolak ke bukit tu. Pasukan pendaki terdiri daripada 5 jejaka yang tampan dan fit(kot), Mujahid@muja(ketua pendaki), mang, saya,azrul@che ketaq dan zuhairi@jack. Sebenarnya bukit tu bukan dekat belakang UIA, tapi dekat dengan empangan klang gate. Lebih kurang 5 minit perjalanan naik kereta dari UIA. Sampai di kaki bukit, kami nampak ramai orang tengah bersiap-siap nak panjat bukit gak, muja, kemudian dengan selambanya berkata"alah diorang naik trek senang ni, nanti kita punya trek ganas skit".huh, seram..

Lebih kurang 8.45 pagi, pendakian bermula. 10 minit pendakian, memang suatu yang mengazabkan, bergetar sendi-sendi. Tapi disebabkan azam tinggi, kitorang terus mendaki. Setiap saat pendakian memang memenatkan.huh. dari kawasan curam, mendatar, dan licin kitorang tempuh dengan selambanya. Sepanjang pendakian, kitorang banyak berhenti di beberapa 'spot' yang cantik untuk
berehat dan mengambil gambar. Dari atas tu, kitorang boleh nampak, takungan air klang gate, sebahagian besar gombak, 'even' uia pun kitorang nampak. Nampak je UIA, jack terus jerit " wei korang, bangun la tido (pagi ahad adalah waktu tidur rasmi pelajar IPT seluruh malaysia)"
steady ar brader ni

Setalah 45 minit mendaki, kami hampir sampai ke puncak. Tapi che' ketaq dah terketaq' lutut die, kepala pening katanya, dia kata "korg pegi la puncak, aku lepak sini dulu". Sian dia, tapi nak buat camner, kitorang teruskan mendaki ke puncak. 15 minit kemudian kami tiba di puncak, teriakan takbir 'Allahuakbar' dilaungkan setelah sampai ke puncak. Masya-Allah, Subhanallah, indah sungguh ciptaanMu. Dari atas tu pemandangan sangat cantik, tak terkata. Kitorang lepak lama dekat atas tu, tapi yang lamenyer bergambar la..huhu. Rugi che ketaq tak sampai atas ni.

lepak dulu

ni bukan gambar edit eh

Antara aku, batu dan Tuhan

Di puncak tu, kami bergambar di beberapa spot yang menarik. Mang la photographer nyer. Ditepi puncak tu tebing sangat curam. Muja cakap "kalau berani duduk tepi tebing ni la, bawah tu curam terus, kalau jatuh Insya-Allah 'selamat'. Kat tebing tu memang takder ape2 pegangan dah, hanya kau, batu dan Tuhan je. Menyahut cabaran muja, kitorang memberanikan diri, duduk di tepi cerun tu, 'purposenyer' nak bergambar je, ape daa.huhu.

'Training' nak panjat Kinabalu

Insya-Allah bulan 7 ni kitorang akan ber'xpdc' tawan Gunung kinabalu, gunung tertinggi di Asia Tenggara. Tapi dalam hati terfikir, larat ke nak panjat gunung tu, bukit yang tak tinggi sangat ni pun dah semput dah. Mang paling risau, mengenangkan anggota ekspedisi yang lain. Buat anggota ekspidisi yang lain termasuklah saya, selalulah jogging petang2 eh. Panjat bukit ni kiranya, first training ground untuk tawan Kinabalu nanti. Pelan-pelan kayuh bah.

azrul@che ketaq sebelum terketaq..kidding

mang dan ketenangannya..buat2 ni.hehee

Satu permulaan..

Setelah habis bergambar dan menghilangkan lelah, kami mula turun bukit. Turun bukit agak mudah berbanding mendaki, tapi yang susahnya tempat yang curam tu. Setelah 45 minit, akhirnya kami tiba dikaki bukit. huh. penat2. tapi best. puas. Tiba-tiba teringat balik 'assignment' yang tak siap lagi dan baju sebakul yang tak basuh lagi tu.spoil tul.huhu. Guys, ni baru permulaan, lepas ni nak panjat Kinabalu pulak. Doakan yeh..adios.

1. Salam Usaid, ni aku, Aini Murni. Bagus la ko nak gi panjat kinabalu... aku share some tips.

Mendaki kt GK stat kat satu cek point dan tamat pun kat satu cek point yg sama. aku tak igt nama apa th cek point tu. Kene bayar utk mendaki. byrn tu termasukla insuran. if lebih dr dua hari korg tak balik2 kt cek 1st cek point, org gunung kinabalu park tu akan cari la korg...

lazimnya mendaki stat malam, klu siang, gayat ooo... bole patah balik. aku x la mendaki. aku just tunggu kat cek point n congrats kt foreigner yg berjaya sampai ke 1st cek point balik. Bawa jer la kamera, bcoz perjalanan tak abes satu mlm. ko akan sampi siang la kat puncak. klu kabus, tak nampak apa2. klu cerah.... cantik wo...(aku tgk gambak puncak kat muzium dia je) Aku kat park tu, tgh kabus... jd gambar aku x cantikla... putih je.

tak silap aku, ada lebih 5 cek point spjg pendakian sebelum ko sampai kat 1st cek point. kat cek2 point tu, ada jual makanan (mahal la harga dia) siap ada jual tongkat... bg membantu pendakian. If ko tak larat bawak beg, ada org boleh bawakan.. tp kene bayar la ikut KG... ko pon dia boleh dukung if tak larat, tapi ikut KG la...haha..

Anyway... gud luck k... post la gambar korg kat kinabalu park nnt...

2. thank2. Insya-Allah akan diambil manfaatnyer.

3. seronoknya masyallah..apa kami perlu bw kalau nak p situ jugak..bayaha x minah bertuhan nak p situ jugak??